Lovisa - funderingar om kroppsideal

Jag tänker ofta på hur fel dagens kvinnoideal är. Modellerna är pinnsmala. Inte så att de bara är på flotta modevisningar, de finns överallt runt oss. I tidningar, på nätet, på gatan. Små flickor ser dem. Stora flickor der dem. Nu menar jag absolut inte att det är något fel med att vara smal. Men att visa upp de som svälter sig för att duga tycker jag är fel. Då säger man "Det här är bra flickor. Vill ni vara snygga ska ni se ut såhär".
Om man kollar på Marilyn Monroe till exempel. Hon var inte pinnsmal. Men på 50-talet var hon perfekt om man säger så. Hon var älskad skådespelare, fotomodell och sångare. Se där flickor. Man behöver inte vara smal för att lyckas.
På min facebook har det ploppat upp en del bilder på en jättesmal modell  och en lite större. Och så står det typ att den smala är ful och den större snygg. Och då menar jag smal som i anorektisk och större som typ storlek medium. Så skulle jag aldrig kunna säga. Om man ser att den smala är sjuk hur kan man då ha hjärta att skriva att hon är ful och äcklig?
Jag är för "Tyck om dig precis som du är". Resten kan du sköta sen. Har man ett självfortroende som klarar vissa slag blir allting lättare.
Jag skulle vilja att modeförlagen började tänka på det. Vad vill de förmedla till omvärlden? Om jag var modedesigner skulle jag göra allt för att försöka ändra på idealen. Jag hoppas att det inte bara är jag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0